DO: ZTM, Koordynator Działalności Przewozowej

dotyczy: Połączenia różnych części campusu UKSW komunikacją autobusową

Na wniosek studentów Uniwersytetu im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego zgłaszam postulat poprawy połączenia komunikacyjnego pomiędzy dwoma częściami campusu tego uniwersytetu. Pierwsza część położona jest przy ulicy Dewajtis w pobliżu Wisłostrady, a druga w kwartale ulic m.in. Żubrowej, Wóycickiego i Pułkowej. Obecnie pomiędzy obydwoma częściami campusu kursują jedynie autobusy linii 181 i 148. Zatrzymują się one na wszystkich przystankach po drodze między przystankami UKSW i Żubrowa-UKSW, co trwa od 7 do 10 minut. Ponadto studenci uczelni są zmuszeni wykonać do przystanku UKSW ponad 500 metrowy spacer trwający blisko 10 minut. Wraz z oczekiwaniem na autobus taka podróż trwa nawet ponad 30 minut. To powoduje, że wielu studentów niestety wybiera podróż samochodem, wjeżdżając nim do Lasku Bielańskiego i niszcząc jego cenne walory przyrodnicze.

Dlatego postuluję utworzenie przystanku specjalnie dla studentów UKSW na Wisłostradzie tuż przy budynkach uczelni o nazwie np. Wisłostrada-UKSW. Na Wisłostradzie są specjalne zatoki autobusowe w pobliżu estakad. Z tego co wiem, pomysł ten nie jest nowy i był już Państwu zgłaszany i uzyskał pozytywną opinię, z tym, że jego realizacja została odłożona z powodu zbliżającego się remontu estakad bielańskich. Jednak remont ten odłożono przynajmniej do wiosny przyszłego roku. Tymczasem rok akademicki rozpoczął się i studenci domagają się lepszego połączenia komunikacyjnego dwóch części UKSW. Nowy przystanek ten powinien być obsługiwany szybką linią autobusową, która pozwoliłaby w około 5 minut pokonać trasę pomiędzy dwoma częściami uczelni. Myślę tutaj o dwóch możliwych rozwiązaniach:

1) Utworzenie nowej pospiesznej linii autobusowej od Placu Wilsona, ulicami Mickiewicza, Wisłostradą, Pułkową, Wóycickiego do Cmentarza Północnego - Bramy Głównej. Plusem nowej linii byłoby to, że pełniłaby ona funkcję dowozową do metra z Osiedla Potok oraz szybkiego połączenia z metrem Cmentarza Północnego, co być może byłoby nawet alternatywą dla linii 409 obecnie kursującej z Metra Politechnika i dublującej metro. Minusem jest, że byłaby to kolejna linia rozpoczynająca bieg na Placu Wilsona, gdzie mieszkańcy nie chcą pętli zbyt wielu autobusów z uwagi na hałas i spaliny.

2) Przedłużenie trasy linii 511 zgodnie z trasą proponowanej w p. 1 nowej linii autobusowej. Zalety takiego rozwiązania będą takie same, jak utworzenie nowej linii. Dodatkowo linia 511 przestanie mieć kraniec na Placu Wilsona, co spełni częściowo postulaty mieszkańców Placu. Ponadto obecnie podczas postoju na Pl. Wilsona autobusy linii 511 często blokują miejsce dla innych przejeżdżających przez ten przystanek autobusów, np. E-4. Przedłużone 511 wykonywałoby na Pl. Wilsona "zawrotkę" z ulicy Słowackiego w ul. Mickiewicza i odwrotnie podczas powrotu. Odpowiednie wykorzystanie przystanków wykluczy możliwość pomyłki pasażerów przy wsiadaniu do tej linii w rożnych kierunkach. Dodatkowo 511 poprawiłoby komunikację z prawej strony Wisły do tej coraz bardziej popularnej uczelni.

W obydwu przypadkach można byłoby rozważyć likwidację linii 519 na odcinku od Centrum do Gwiaździstej. Ta linia na odcinku od Centrum do Pl. Wilsona dubluje się z linią metra i z obserwacji wynika, że linia 519 jest najgorzej obłożona spośród innych linii autobusowych na tym odcinku.

Z poważaniem,

Wojciech Szymalski, Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych

Do wiadomości:

Samorząd Studentów UKSW

Rektor UKSW

Co odpisał kanclerz UKSW

[zobacz >>>]