Do: Zarząd Dróg Miejskich, ul. Chmielna 120, 01-901 Warszawa

Dotyczy: remontu wiaduktu w ulicy Andersa.

Szanowni Państwo,

W związku z przedłożonym przez firmę BAKS Sp. z o.o. projektem przebudowy wiaduktu w ulicy Andresa nad torami stacji Warszawa Gdańska, wnosimy o całkowitą rezygnację z inwestycji w tym kształcie. Zdajemy sobie sprawę ze stanu technicznego wiaduktu w ulicy Andersa i że wymaga on natychmiastowego remontu, ale nie możemy zgodzić się na zaproponowane rozwiązania. Wniosek nasz argumentujemy następująco:

1. Na rzeczonym odcinku ulicy Andersa od ulicy Generała Zajączka do Muranowskiej potok pojazdów o każdej porze dnia nie usprawiedliwia poszerzenia, tak jak to zakłada projekt firmy BAKS. Obecnie nawet w porze porannego szczytu komunikacyjnego nie ma żadnych problemów z przejazdem przez wiadukt nad Dworcem Gdańskim. Inwestycja będzie sprzeczna z obowiązującą Polityka Transportową Miasta St. Warszawy, która zabrania zwiększania przepustowości ulic prowadzących do centrum. Wąskie gardło jakim była do tej pory ul. Andersa miało pozytywny wpływ na warunki ruchu w Śródmieściu, czego dowodem jest fakt, że ul. Marszałkowska w kierunku południowym nigdy się nie korkuje. Poszerzenie ul. Andersa spowoduje powstawanie korków także na ul. Marszałkowskiej, czyli przyniesie wręcz negatywny efekt.

2. Budowana obecnie wzdłuż ulicy Andersa pierwsza linia metra, po oddaniu kolejnych stacji: Plac Wilsona oraz Park Kaskada, spowoduje znaczne zwiększenie przepustowości komunikacji publicznej na tym samym kierunku ruchu. W związku z tym można spodziewać się spadku potoków ruchu samochodowego na ulicy Andersa, ze względu na istniejącą alternatywę w postaci wysokiej jakości transportu publicznego.

3. Budowę drugiego wiaduktu trudno jest uzasadnić względami zapewnienia przejazdu dla samochodów podczas remontu obecnego wiaduktu. Za objazd kierowcy mieliby bowiem do dyspozycji dwie szerokie arterie: ul. Popiełuszki oraz Wisłostradę. Można też zaproponować projekt w którym najpierw zbudowano by wiadukt drogowy na zachód od obecnego, po czym na miejscu obecnego wiaduktu drogowego wybudowano by wiadukt tramwajowy.

4. Proponowana przebudowa spowoduje wycięcie szpalerów drzew po obu stronach ul. Mickiewicza od Zajączka do pl. Inwalidów, które stanowią o architektonicznym i zabytkowym charakterze Żoliborza Historycznego. Drzewa te nie tylko spełniają rolę widokową, ale także chronią mieszkańców przed przenikaniem spalin w pobliże okien domów i ograniczają znacznie hałas komunikacyjny. Ich wycięcie spowoduje wzrost uciążliwości pochodzących z ruchu samochodowego dla mieszkańców tej części osiedla. W związku z tym można spodziewać się, że wartości mieszkań w tym rejonie spadną, co w efekcie może skutkować wnioskami o zwrot utraconej wartości mieszkań od ich właścicieli. Zwracamy przy tym uwagę, że wycięcie drzew nie będzie związane ze zwiększeniem przepustowości ulicy, gdyż od ulicy Generała Zajączka do Placu Wilsona ulica Mickiewicza nadal będzie miała dwa pasy ruchu w każdą stronę.

5. Inwestycja spowoduje niepotrzebne utrudnienia w ruchu tramwajowym. Skierowanie torów tramwajowych pomiędzy nowe jezdnie ulicy Andersa przy skrzyżowaniu z ulicą Generała Zajączka, a następnie po niespełna 500m z powrotem na wschodnią stronę jezdni, przy Muranowskiej, spowoduje wydłużenie czasu jazdy pojazdów komunikacji miejskiej. Jest tak zwłaszcza w sytuacji, kiedy wprowadzenie priorytetów dla komunikacji miejskiej w sygnalizacji świetlnej (wraz z systemem CEZAR) zostało odłożone w Zintegrowanym Planie Rozwoju Komunikacji Miejskiej na okres finansowania 2007-2013. Tory tramwajowe powinny biec na całej długości ulicy Andersa po jej stronie wschodniej.

6. Projekt wykonany przez firmę BAKS Sp. z o.o. nie uwzględnia integracji systemu komunikacji zbiorowej miasta z systemem komunikacji kolejowej. Chodzi o połączenie przystanków tramwajowych oraz autobusowych leżących na wiadukcie, z peronami stacji Warszawa Gdańska. Brak jest np.: bezpośrednich zejść z wiaduktu na perony. Rekomendujemy skoordynowanie inwestycji z projektem budowy przejść podziemnych pod stacją Warszawa Gdańska (projekt proponowany do finansowania z funduszy Unii Europejskiej). Domagamy się zaprojektowania przejścia dla pieszych przez ul. Andersa na wiadukcie, łączącego wszystkie przystanki, wyposażonego w sygnalizację świetlną akomodacyjną. oraz schodów wraz z windami z zachodniego chodnika wiaduktu Andersa na wszystkie perony dworca. Powinny one nawiązywać do projektu peronów, przebudowywanych w ramach budowy przejść podziemnych. Problem jest bardzo ważny w kontekście realnych planów powołania Szybkiej Kolei Miejskiej i włączenia kolei we wspólny system taryfowy. W efekcie, wielokrotnie większe niż obecnie ilości pasażerów będą się przesiadać pomiędzy tramwajem i autobusem, a koleją - w dodatku bez konieczności zakupu biletów w kasach, a więc najlepszym rozwiązaniem będzie zapewnienie bezpośredniego dojścia na peron.

7. Cała inwestycja, podyktowana fatalnym stanem wiaduktów została rozdęta do wielkości nie odpowiadającej pierwotnej przyczynie. W dodatku należy się spodziewać konieczności jej kontynuacji w postaci budowy drugiej jezdni ul. Andersa do pl. Bankowego oraz przełożenia torów tramwajowych aż do ul. Królewskiej. Budowa drugiej jezdni ul. Andersa będzie wynikała z faktu, że mimo olbrzymich kosztów odcinka pl. - Inwalidów - Stawki, przepustowość ulicy w ogóle nie zostanie zwiększona, gdyż krytyczny odcinek Andersa - Nowolipki nie zostanie poszerzony. Konieczność przełożenia torów tramwajowych będzie wynikała z konieczności ograniczenia liczby przejazdów tramwajowych przez jezdnie ulicy. W sumie inwestycja spowoduje olbrzymie, kilkusetmilionowe nakłady, bez realnej potrzeby, na korytarzu bardzo dobrze obsługiwanym metrem.

W związku z powyższym apelujemy o rezygnację z inwestycji w tym kształcie i rezygnację z budowy wschodniej jezdni wraz z wiaduktem, a wybudowanie wiaduktu z jezdnią zachodnią do jazdy dwukierunkowej i wiaduktu z torowiskiem tramwajowym i chodnikiem wschodnim - w miejscu jak w projekcie BAKSu wraz z przejściem dla pieszych na wiadukcie, łączącym wszystkie przystanki, wyposażonym w sygnalizację świetlną akomodacyjną. oraz schodami i windami z zachodniego chodnika wiaduktu Andersa na wszystkie perony dworca

W przypadku, pomimo wyżej wymienionych argumentów, przystąpienia do inwestycji, wnioskujemy o wprowadzenie następujących zmian do projektu:

1. Doprojektowanie drogi rowerowej po wsch. stronie Andersa od ul. Muranowskiej do ul. Międzyparkowej z wpuszczeniem w projektowaną drogę rowerową od ul. Międzyparkowej w miejscu prawidłowo zaprojektowanego przejazdu przez ulicę.

2. Włączenie ruchu rowerowego z drogi po zachodniej stronie ul. Andersa w kierunku pułudniowym na jezdnię - przez poszerzenie jezdni i stworzenie pasa rowerowego w jezdni pomiędzy pasem do jazdy na wprost i pasem do skrętu w prawo. Pas taki, zaznaczony czerwonym kolorem nawierzchni jest bezpiecznym rozwiązaniem, często stosowanym np. w Monachium.

3. Zwiększenie promieni łuków na drodze rowerowej po zach. stronie Andersa w rejonie zjazdów na ul. Slomińskiego.

4. Doprojektowanie drogi rowerowej łączącej drogę rowerową w ul. Słomińskiego z drogą rowerową biegnącą po wschodniej stronie Andersa - wzdłuż istniejących zjazdów dla ruchu kołowego.

5. Wyprowadzenie drogi rowerowej projektowanej wzdłuż ul. Słomińskiego pod wiaduktami w kierunku wschodnim w sposób umożliwiający kontynuowanie jazdy rowerem w kierunku mostu Gdańskiego wraz z przejazdem rowerowym przez ul. Bonifraterską.

6. Zmianę nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ul. Słomińskiego na asfaltową.

7. Doprojektowanie schodów z przystanków tramwajowych na południową stronę ul. Słomińskiego i windy na północną stronę - lub (lepiej) zaprojektowanie przejścia dla pieszych przez ul. Andersa na wiadukcie, łączącego wszystkie przystanki, wyposażonego w sygnalizację świetlną akomodacyjną. Rozwiązanie to nie spowoduje pogorszenia płynności ruchu, gdyż miejscami o niższej przepustowości są światła przy ul. Zajączka, a zwłaszcza ul. Stawki. W przypadku realizacji przejścia dla pieszych istnieje możliwość ograniczenia liczby wind tylko do wind po stronie zachodniej ul. Andersa. Jednocześnie wnioskujemy o zaprojektowanie schodów i wind z chodnika po zachodniej stronie Andersa na wszystkie perony dworca kolejowego.

8. Zastosowanie zamiast podnośników dla niepełnosprawnych normalnych, pełnowartościowych wind, podobnych do tych w jakie wyposaża się stacje metra. Podnośniki takie jak zastosowano na rondzie Dmowskiego, czy nad stacją kolejową Warszawa - Rakowiec są substandardowe: jeżdżą bardzo wolno, tylko podczas naciskania przycisku, nie posiadają wewnętrznej kabiny, co może prowadzić do poważnych wypadków!

9. Doprojektowanie przejazdu rowerowego razem z przejściem dla pieszych przez ul. Mickiewicza w rejonie ul. Zajączka wraz z połączeniem z drogami rowerowymi po obu stronach ulicy.

10. Przesunięcie wschodniej jezdni ul. Mickiewicza na odcinku Zajączka - pl. Inwalidów o ok. 1,5 m w kierunku wschodnim, co umożliwiłoby zachowanie istniejącego szpaleru drzew.

11. Doprojektowanie bezpiecznego włączenia i wyłączenia ruchu rowerowego z/na drogi rowerowe, z/na jezdnie w rejonie pl. Inwalidów.

12. Nasadzenie co najmniej takiej samej liczby drzew, jaką planuje się usunąć. W szczególności proponujemy o stworzenie szpaleru drzew na odcinku Zajączka - tory kolejowe pomiędzy torowiskiem tramwajowym a wschodnią jezdnią - niejako symetrycznie do istniejącego szpaleru topól względem osi torów.

Z poważaniem,

Dyrektor Centrum Zrównoważonego Transportu,
Krzysztof Rytel

Do wiadomości:
Wiceprezydent Andrzej Urbański,
Biuro Komunikacji m. st. Warszawy,
Biuro Strategii Rozwoju i Integracji Europejskiej m. st. Warszawy,
PKP PLK S.A.